شرق: آلودگی شدید هوای تهران باز هم بحث سوزاندن مازوت در نیروگاههای تهران را تقویت كرده است؛ اما سیدصادق نیكوسپهر میگوید از مجموع چهار نیروگاهی كه در تهران قابلیت سوزاندن مازوت دارند، دو نیروگاه تعطیل شدهاند و دو نیروگاه دیگر هم مازوت نمیسوزانند. او ایجاد اخلال در سوخترسانی به نیروگاهها را عاملی برای بروز مشكل در تأمین برق زمستانی معرفی میكند.
باز هم آلودگی پایدار هوا در فصل زمستان حرفوحدیثها بر سر مازوتسوزاندن نیروگاهها و ایجاد آلودگی در هوای تهران را بر سر زبانها جاری كرده است؛ اما گویا اینبار نیروگاهها نقشی در آلودگی هوای تهران ندارند، زیرا به گفته سیدصادق نیكوسپهر، كارشناس انرژی، از مجموع چهار نیروگاهی كه در تهران قابلیت سوزاندن مازوت دارند، دو نیروگاه بعثت و طرشت خاموش هستند و بخش مازوت نیروگاههای منتظر قائم و شهید رجایی هم پلمب هستند. او اضافه میكند: تكنولوژی نیروگاه تعیین میكند كه چه نوع سوختی در آن استفاد شود.
اگر از توربین بخار برای تولید برق استفاه كنید، این نیروگاه قابلیت سوزاندن مازوت دارد. نیروگاه گازی و نیروگاههای سیكل تركیبی قابلیت سوزاندن مازوت ندارند.نیكوسپهر ادامه میدهد: این به آن معنی نیست كه نیروگاه بخاری بد است و نیروگاه گازی و سیكل تركیبی خوب است. در هر شبكه برق به تركیبی از انواع نیروگاهها نیاز است.
هیچ نیروگاهی در تهران مازوت نمیسوزاند
این كارشناس انرژی میگوید: بهجز چهار نیروگاهی كه در تهران قابلیت سوزاندن مازوت دارند، در دیگر نیروگاههای اطراف تهران شامل نیروگاههای ری، دماوند، پرند و رودشور قابلیت سوزاندن مازوت وجود ندارد. او یادآور میشود: بحث محیط زیست سر جای خود اما شبكه سراسری بهخاطر كمبود سوخت دو، سه هفته است كه شرایطی بحرانی را طی میكند. سهمیهبندی گاز و گازوئیلی كه نیروگاهها میسوزانند، توسط وزارت نفت انجام میشود.
وزارت نیرو صرفا از نظر اقتصادی این آرایش را انجام میدهد كه چه نیروگاههایی چه میزان گاز یا گازوئیل در اختیار داشته باشند. نیكوسپهر عنوان میكند: مقدار گازی كه هفته پیش در دسترس نیروگاهها بوده است، حدود 40 میلیون مترمكعب بود كه تقریبا نزدیك 17 درصد سوخت مورد نیاز شبكه سراسری است. میانگین مصرف شبانهروز شبكه سراسری برق 35 هزار مگاوات است و این میزان مصرف در زمان اوج به 40 هزار مگاوات هم میرسد. او اضافه میكند: چنین كسری شدیدی باید توسط گازوئیل تأمین شود كه متأسفانه نمیدانم چرا هم پارسال در بهمن و هم امسال در آذر با كاهش سوخترسانی مواجه شدیم.
نیروگاهها در تابستان نتوانستند گازوئیل را ذخیره كنند. این كارشناس انرژی اضافه میكند: قاعده این است كه در طول تابستان مخازن گازوئیل نیروگاهها را پر میكنند و در طول زمستان هم سوخترسانی گازوئیل به نیروگاهها بهطور مستمر از طریق تانكر و خط لوله انجام میشود تا زمانهایی كه مثل امسال دچار كاهش تحویلدهی گاز برای نیروگاهها میشویم، آن گازوئیل تحویلی پاسخگوی نیازها باشد. او میگوید: دو سال است كه در سوخترسانی دچار بحران شدهایم و باید مسئولان وزارت نفت در این زمینه پاسخگو باشند، البته آنها هم حتما یكسری مشكلات فنی دارند.
هزینه سوخت برای نیروگاهها یكسان است
به گفته این كارشناس انرژی، نیروگاه بخاری ترجیحش این است كه مازوت نسوزاند، زیرا هزینه آن كمی بیشتر است و بهخاطر آلودگیای كه این سوخت دارد، بعدا بهرهبرداری از واحد را سختتر میكند. او ادامه میدهد: قیمت این سوختها برای نیروگاهها هیچ فرقی نمیكند. وزارت نیرو نرخ واحد را برای انواع سوخت نیروگاهها در نظر میگیرد، بنابراین از نظر اقتصادی برای نیروگاه تفاوتی در نوع سوخت وجود ندارد.
نیكوسپهر میگوید: آنچه درحالحاضر رخ داده، ارتباطی به تمایل نیروگاه ندارد، بلكه داستان نیاز صنعت برق است. او یادآور میشود: در اقتصاد انرژی مفهومی به نام ارزش بار ازدسترفته داریم. در شرایط فعلی ارزش بار ازدسترفته در كشور ما خیلی بالاست. اگر قرار باشد در یك منطقه سردسیری خاموشی اتفاق بیفتد، هزینههای بسیار زیادی را متحمل میشود؛ بهویژه اكنون كه سیستم گرمایشی منازل علاوه بر سوخت به برق وابسته است. در نتیجه وزارت نیرو مسئولیت سنگینی دارد. این كارشناس انرژی میگوید: قدیم اگر برق در زمستان میرفت، با بخاری مشكل خانه حل میشد، اما پكیجهای امروزی به برق وابسته است.
در شهرستانهای با دمای زیر صفر امكان خاموشیدادن وجود ندارد. او بیان میكند: سیاست اخیر برای خاموشكردن معابر كه با انتقاد مواجه شد، در راستای مدیریت سوخت ورودی به نیروگاهها بود، زیرا این سوخت محدود شده است.نیكوسپهر اضافه میكند: وزارت نیرو مجبور شده است از بقیه مصارف بزند تا صد درصد دسترسی برق را به مصرفكننده خانگی بدهد. اگر هم وزارت نیرو فشاری برای فكپملب سیستم مازوت نیروگاههای بخاری میآورد، در این راستاست. این فشارها جنبه اقتصادی ندارد و بیشتر جنبه تأمین كسری دارد.