جلسه فوقالعاده کمیسیون بازار برق و بورس انرژی سندیکا روز شنبه بیستم شهریور به منظور بررسی دستورالعمل بند «ب» ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه و ارائه پیشنهادهای اصلاحی مربوطه برگزار شد.
برگزاری این جلسه پیرو جلسه مجازی روز پنجشنبه مورخ 18/06/1400 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای بررسی این دستورالعمل صورت گرفت که در آن به نمایندگان سندیکا تکلیف شده بود پیشنهادهای اصلاحی خود را بر این دستورالعمل پیش از جلسه روز دوشنبه 22 شهریور ماه رییس اتاق بازرگانی ایران با کمیسیون اقتصادی هیات دولت، استخراج و به انضمام دلایل توجیهی آنها به اتاق ایران ارسال کنند.
بر این اساس در جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی سندیکا پیشنهادهایی در باره بخشهای مختلف 8 ماده دستورالعمل بند «ب» ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه ارائه شد که اهم آنها به شرح زیر بوده است:
_ در ماده 2 دستورالعمل صادره هیات دولت قید شده بود «صدور موافقت اصولی با انعقاد قرارداد خرید برق برای طرحهای احداث نیروگاههای جدید مقیاس بزرگ (سیکل ترکیبی) با راندمان نامی بین 55 تا 60 درصد» در اولویت قرار دارد که در این باره کمیسیون پیشنهاد داد این اولویت به نیروگاههای با راندمان بالای 55 درصد تسری یابد. همچنین پیشنهاد شد عبارت " انعقاد قرارداد خرید برق" حذف شود زیرا دستورالعمل بند ب ماده 44 به بحث صدور موافقت اصولی می پردازد و موضوع خرید برق مربوط به دستورالعمل بند ت ماده 48 برنامه ششم توسعه است که در دستورالعمل مذکور شرایط خرید تضمینی مشخص شده است. ضمن اینکه تمام سرمایهگذاران قرار نیست برق خود را به وزارت نیرو بفروشند و ممکن است فقط نیاز به موافقت اصولی از وزارت نیرو برای احداث داشته باشند. به عنوان مثال نیروگاههای صنایع که نیاز به قرارداد خرید تضمینی توسط دولت ندارند.
_ در باره ماده 3 این دستورالعمل که به تعیین نرخ سوخت نیروگاهی میپردازد، با توجه به متناسب نبودن این موضوع با موضوع اصلی بند «ب» ماده 44 و دستورالعمل مربوطه که قاعدتا میبایست بر ضوابط صدرو موافقت اصولی متمرکز باشد، نظر کمیسیون بر حذف این ماده بود.
_ ماده 4 دستورالعمل و تبصرههای مربوطه از نظر کمیسیون بازار برق و بورس انرژی سندیکا نیاز به چند مورد اصلاح داشت؛ از جمله آنکه پیشنهاد شد در تمامی مواردی که در این ماده تنها از تامین برق مشترکان از طریق بورس انرژی سخن گفته شده، عبارت «قراردادهای دوجانبه» نیز افزوده شود.
همچنین در تبصره دوم این ماده که آمده بود «کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت نیرو، سازمان بورس اوراق بهادار و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن در ابتدای هر سال نسبت به تعیین کف قیمت برق قابل تبادل در بورس انرژی اقدام نمایند»، پیشنهاد شد ضمن حذف «وزارت نیرو» از این عبارت، تعیین ضوابط مدل کف قیمت به برعهده مرکز ملی رقابت، سازمان بورس اوراق بهادار، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی قرار گیرد و برای انجام این مهم مهلت مشخصی تعیین شود. ضمنا در ادامه این تبصره، پیشنهاد شد وزارت نیرو ملزم به تعیین ضوابط و مدل سقف نرخ انرژی در بازار برق (با توجه به ماده 6 دستورالعمل بند «ت» ماده 48 برنامه ششم توسعه)، شود.
علاوه بر این سندیکا پیشنهاد داد در تبصره نخست این دستورالعمل به جای «مشترکین صنعتی بالای 5 مگاوات»، تمامی مشترکان لحاظ شوند.
_ در ماده 8 آمده بود «شرکت توانیر و شرکت بورس انرژی ایران موظفند گزارش تحلیلی عملکرد بازار عمدهفروشی برق و بورس انرژی را به صورت ماهانه به سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت نفت ارسال نمایند» که در این باره نیز بنا به پیشنهاد سندیکا با توجه به آن که اقدامات مربوط به بازار عمدهفروشی برق زیر نظر شرکت مدیریت شبکه برق است، در ابتدای این ماده نیز میبایست «شرکت مدیریت شبکه برق ایران» جایگزین «شرکت توانیر» شود.
لازم به ذکر است بر اساس اطلاعات واصله، جلسه کمیسیون اقتصادی هیات دولت، روز دوشنبه بیستودوم شهریور تشکیل شده و پیشنهادهای اصلاحی مطرحشده از سوی رییس اتاق ایران عمدتا مورد پذیرش قرار گرفته است.