• ایران
  • 1404/03/11
news-details
اخبار

پیرو جلسه کمیسیون مهندسی و سیستم‌ها با مدیریت شبکه، در دستور کار قرار گرفت؛
تشکیل کارگروهی سه‌جانبه برای کاهش هزینه‌های استارت و استاپ نیروگاه‌ها

جلسه مشترک کمیسیون مهندسی و سیستم‌های سندیکا و معاونت‌های راهبری و بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران، درباره موضوع هزینه‌های ناشی از استارت و استاپ‌های مکرر نیروگاه‌ها در محل آن شرکت با حضور مجازی نمایندگان نیروگاه‌های شرکت‌های عضو سندیکا برگزار و به تشکیل کارگروهی سه‌جانبه برای بررسی و انجام اقدامات لازم در این خصوص، منتهی شد.
در این جلسه نقطه نظرات شرکت‌های عضو سندیکا توسط اعضای کمیسیون و نیز نمایندگان آنها، در باره مصادیق متعدد افزایش هزینه‌های نیروگاهی به دلیل استارت و استاپ‌های مکرر بیان شد که در راس آن‌ها مشکل بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برای ورود و خروج مکرر به شبکه با توجه به زمانبر بودن سنکرون شدن مجدد این واحدها بود. همچنین تصریح شد، در نیروگاه‌های کلاسF با توجه به نوع طراحی محفظه احتراق در توربین‌های مربوطه، افزایش استارت و استاپ‌ها باعث بروز هامینگ می‌شود و آسیب جدی به محفظه احتراق وارد می‌کند.
علاوه بر این، اشاره شد که تنش دمایی حاصل از تعدد خاموش و روشن شدن‌ها در واحدهای گازی نیز موجب افزایش عدد ویبره در سمت توربین و نتیجتا جابه‌جا شدن قطعات به سمت مسیر داغ می‌شود. ضمنا در بویلرها نیز با مصرف گازوییل، CPH از مدار خارج می‌شود و خودبه‌خود 9 الی 10 مگاوات توان نیروگاه بخار کاهش می‌یابد و این امر منجر به استفاده از مسیر LP می‌شود که این خود سبب می‌شود ولو LP توربین شروع به بسته شدن کند.
از سوی دیگر در زمان‌هایی که واحد به دلیل نبود سهمیه گاز، صرفا از گازوییل استفاده می‌کند، داکت‌برنرها (Duct Burner) قابلیت استفاده ندارند و نیروگاه‌ها به این سبب نیز با عدم تولید مواجه هستند. ضمن آن که سرد و گرم شدن اتصالات ناشی از استارت و استاپ مکرر، باعث بروز نشتی در اتصالات می‌شود و این خود می‌تواند منجر به خروج اضطراری شود.
نکته دیگری که در این جلسه توسط نمایندگان سندیکا و شرکت‌های عضو آن مطرح شد، این بود که براساس دستورالعمل سازنده، باید فاصله زمانی معینی بین هر استارت و استاپ وجود داشته باشد که برای نیروگاه‌های V94.2 معمولا این فاصله زمانی 8 ساعت است و با عدم رعایت آن، تنشی مکانیکی ایجاد می‌شود، به طوری که با هر استارتی حدود 10 ساعت به کارکرد معادل واحد اضافه می‌شود. بنابراین لازم است که این فاصله زمانی بین استارت و استاپ رعایت شود و تعداد استارت و استاپ‌ها به خصوص در واحدهای سیکل ترکیبی به حداقل برسد.
در این خصوص همچنین تاکید شد با هر استارت و استاپ، استرس مکانیکی و ولتاژی به دو حوزه روتور و ژنراتور وارد می‌شود، به طوری که در روتور موجب شل شدن و از بین رفتن سیم‌پیچ‌های آن می‌شود و طول عمل ژنراتور نیز کاهش پیدا می‌کند. ضمنا استارت و استاپ‌های مکرر باعث سرد و گرم شدن و نشتی در بدنه ترانس نیز می‌شود.
همچنین در توربین‌های بخار به دلیل نیم‌بلوک شدن، عدم کفایت بخار باعث خرابی‌ گریبکس‌ها می‌شود، به این ترتیب که بخار با کاهش در این بخش، قادر به هم‌دما نگه داشتن کندانسور نیست، بنابراین حفاظت دمایی کندانسور، فعال می‌شود که این خود می‌تواند منجر به خروج واحد شود.
پس از ارائه این نظرات، نمایندگان مدیریت شبکه نیز به بیان موضوعاتی پرداختند، از جمله آن که معاونت راهبری این شرکت تاکید داشتند، محدودیت سوخت در اختیار آنها نیست، اما در بعضی موارد اطلاعات ناقص موجود از نیروگاه‌ها موجب بخشی از تکرار استارت و استاپ‌ها می‌شود و با رفع این نقص‌ها امکان تصمیم‌گیری و دستورات بهتری در این خصوص است.
با بررسی نظرات اعلام‌شده در این جلسه، مقرر شد کارگروهی با تعداد نفرات محدود، متشکل از نمایندگان معاونت‌های راهبری و بازار برق شرکت مدیریت شبکه، کمیسیون مهندسی و سیستم‌های سندیکا و شرکت برق حرارتی تشکیل شود و در آن، اطلاعات مورد نیاز معاونت راهبری مدیریت شبکه تبیین شود. علاوه بر این با توجه به این که معاونت بازار برق مدیریت شبکه نیز در حال به‌روز و تکمیل کردن مشخصات شناسنامه‌ای واحدهای نیروگاهی است که خود به صورت یک رویه درآمده، بناست در کارگروه مذکور، این اطلاعات نیز به اشتراک گذاشته شود تا نهایتا اطلاعات تکمیلی مورد نیاز برای کاهش استارت و استاپ‌ها شناسایی، از نیروگاه‌ها دریافت و به معاونت راهبری شرکت مدیریت شبکه ارائه شود. در مرحله بعدی نیز نحوه جبران هزینه‌های نیروگاه‌ها توسط شرکت مدیریت شبکه، در شرایط تکرر استارت و استاپ‌ها مشخص خواهد شد.
فايل‌هاى مرتبط

ديدگاه‌ها

ارسال دیدگاه