سی و نهمین جلسه کمیسیون مهندسی و سیستمها، دوشنبه هفتم خرداد ماه سال جاری با هدف بررسی مهمترین آثار سوء مالی و فنی افزایش دفعات استارت-استاپ نیروگاه ها برگزار و مقرر شد سندیکا ضمن دریافت شناسنامه فنی واحدهای نیروگاهی، استاندارد تعیین شده برای استارت-استاپ با کد R و FQ استعلام کند.
در این جلسه قرار بر این گذاشته شد که گزارشی از خسارات فنی تحمیل شده به نیروگاهها با اتکا به مستندات ارسالی تهیه شده و در اختیار شرکت مدیریت شبکه قرار گیرد و در کنار آن مکاتبات لازم به منظور جبران این هزینهها با معاونت بازار این شرکت انجام شود.
کمیسیون مهندسی و سیستمها در خصوص سطح آلایندگی سوخت نیروگاهها هم در حال انجام پیگیریهای لازم به منظور تهیه گزارشی با اتکا به اطلاعات شرکت سازنده در خصوص سطح استاندارد آلایندگی سوخت نیروگاهها به تفکیک کلاس و نوع آنها است، قرار است سندیکا نتایج این گزارش را پس از تایید نهایی، طی یک نشست مشترک به سازمان محیط زیست ارائه داده و خواستار بازنگری در استانداردهای مصوب فعلی شود.
یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد لزوم انجام پیگیریهای لازم از طریق شرکت مدیریت شبکه بهمنظور اقتصادی شدن رژیم بهرهبرداری و آرایش تولید از طریق دیسپاچینگ شبکه بود، تا استارت و استپ های کمتری در نیروگاهها رخ دهد.
همچنین پیشنهاد شد که با توجه به اطلاعات و دستورالعملها و استانداردهای موجود، گزارشی از روند افزایش میزان استارت-استاپ ها طی پنج سال اخیر تهیه و تبعات و هزینههای آن مشخص شود و سندیکا پیگیری برای پوشش این هزینهها را در دستور کار قرار دهد.
بررسی روند کوتاه شدن دوره تعمیرات، عدم پیوستگی در روند بهرهبرداری و فرمولبندی هزینههای مربوط به آنها به منظور پرداخت خسارت ناشی از استارت-استاپ های زیاد و نیز انجام مکاتبات و پیگیریهای لازم را به منظور تکمیل و به روزرسانی شناسنامه نیروگاهها از دیگر پیشنهاداتی بود که در این نشست مطرح شد.
به علاوه تاکید شد که دیسپاچینگ بر اساس اطلاعات شناسنامه واحدهای نیروگاهی و آرایش تولید تصمیمگیری میکند. بر این اساس پیشنهاد شد اگر میزان استارت-استاپ ها از مشخصات شناسنامهای و دستورالعمل سازنده عدول کرد، این موضوع را به شکل مستند به مدیریت شبکه و دیسپاچینگ اعلام کنند.