سندیکای شرکتهای تولیدکننده برق در نامهای به شرکتهای عضو این تشکل، خواستار ارائه مستندات در خصوص هزینههای ناشی از افزایش استارت و استاپ واحدهای نیروگاهی به دلیل مشکل تامین سوخت شد.
در این نامه پس از ارائه جمعبندی از نظرات نمایندگان نیروگاههای شرکتهای عضو سندیکا که پیش از این در جلسه مجازی با نمایندگان معاونتهای راهبری و بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران مطرح شده بود، از اعضای سندیکا درخواست شده به منظور ارائه دلایل و مدارک متقن، ضمن بررسی موارد دوازدهگانه ذکرشده در این نامه، مستندات در دسترس در خصوص هر یک از بندهای آن را به دفتر کمیسیونهای سندیکا ارسال کنند.
در جلسه مذکور که با هماهنگی و حضور اعضای کمیسیون مهندسی و سیستمهای سندیکا در محل شرکت مدیریت شبکه برگزار شده بود، مواردی چون خارج شدن بخش بخار نیروگاههای سیکل ترکیبی و افزایش شدید مصرف آب در این نیروگاهها، آسیب جدی به محفظه احتراق در نیروگاههای کلاسF، افزایش EOH و در نتیجه بروز تنش دمایی در واحدهای گازی و دیگر مسائل فنی متعاقب آن، همچنین بروز نشتی در اتصالات بر اثر سرد و گرم شدنهای مکرر، هزینههای پنهان حاصل از مسائلی چون استارتهای ناموفق، عبور از تعداد دفعات مجاز خاموش و روشن شدنها و تنش مکانیکی ناشی از عدم رعایت فاصله زمانی استاندارد بین آنها و نیز ریسکهای بیشتر نیروگاههای مناطق سردسیر، استرسهای مکانیکی و ولتاژی وارد به روتور و ژنراتور توربینهای نیروگاهی که خود نشتی در بدنه ترانس را موجب میشود و نهایتا خروج اضطراری واحدهای بخار به دلیل نیمبلوک شدن در توربینهای بخار و خرابی گیربکسها از پیامدهای افزایش دفعات استارت و استاپ واحدهای نیروگاهی ذکر شدهاند.
ضمن آن که در این نظرات آمده بود در قراردادهای ECA تعداد مشخص 25 دفعه برای start-stop واحد v94.2 در سال تعیین شده که مدل مالی نیروگاه بر همین اساس تهیه و تدوین شده در حالی که افزایش غیر مجاز تعداد start-stopها موجب کاهش تولید و تحمیل هزینههای گزاف به نیروگاه میشود و تبعا مدل مالی قرارداد را تحت تاثیر قرار میدهد.