• ایران
  • 1404/02/19
news-details
اخبار

به بهانه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی؛
روابط عمومی؛ قلب تپنده سازمان

جهان با سرعتی غیرقابل باور دچار تحولاتی شگرف می شود، به طوری که گاهی مدیریت، کنترل و درک این تغییرات گسترده، برای افکار عمومی، سازمان ها و حتی حاکمیت بسیار دشوار به نظر می‌رسد.
در واقع در عصری که ارتباطات، فناوری، دانش و تکنولوژی به شکلی وسیع دنیا را به تسخیر خود درآورده و شاخص ها و پارادایم های ارتباطات انسانی و سازمانی را تغییر داده، آگاهی بخشی، اطلاع رسانی دقیق، شفاف و بهنگام و در نهایت ایجاد یک جریان سازنده و موثر از اطلاعات درست و نادرست جاری در بسترها و پلتفرم های متعدد، یک الزام حیاتی برای حفظ و توسعه شاکله سازمان ها، نهادها و بنگاه های اقتصادی است.
از این رو در عصر تحولات پرشتابی که آمیخته ای از اطلاعات، ارتباطات و فناوری است، جایگاه روابط عمومی بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد، چرا که سازمان ها تنها از مسیر روابط عمومی قادر به کنترل، مدیریت و جریان سازی بر پایه اطلاعات درست، دقیق و شفاف هستند و قادرند سرمایه های انسانی و اجتماعی خود را به شکلی منسجم، سازماندهی کنند.
روابط عمومی ها در سازمان ها، نهادها و بنگاه های اقتصادی دروازبانان قابل اطمینانی هستند که اطلاعات و اخبار ورودی و خروجی را کنترل کرده، زمینه را برای نشر آگاهی در سازمان، ذینفعان کلیدی و جامعه اطراف فراهم می کنند.
به علاوه یکی از مهمترین کارکردهای روابط عمومی در هر سازمانی، اعتباربخشی به ساختارها، اقدامات و عملکرد آن است. به بیان بهتر کسب اعتبار، ایجاد اعتماد و خلق سرمایه اجتماعی در سازمان ها بدون یک روابط عمومی فعال و کارآمد یا بسیار دشوار است یا اساسا ممکن نیست.
در یک ساختار اداری که نیروی انسانی مهمترین سرمایه محسوب می شود، روابط عمومی ها رسالت بزرگی برای توزیع و توسعه رضایتمندی پرسنل، ایجاد سازوکارهای مناسب برای تعمیق ارتباطات انسانی و در نهایت بسترسازی برای افزایش بهره وری، انگیزه، تعلق خاطر و وفاداری به سازمان بر عهده دارند.
سازماندهی ارتباطات و ایجاد یک جریان موثر از اطلاعات کلیدی سازمان که می تواند زمینه را برای توسعه بازارها و یا دستیابی به اهداف کلان آن فراهم کند، هم بخشی از ماموریتی است که روابط عمومی ها بر عهده دارند و شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد.
در عصر ارتباطات و اطلاعات، هیچ سازمان، نهاد یا شرکتی نمی تواند از اهمیت و الزامات ایجاد یک واحد روابط عمومی کارآمد چشم بپوشد، از این رو تثبیت، تقویت و سازماندهی این واحد در قلب سازمان ها، یک گام موثر و بلند در راستای تامین و تحقق اهداف آن محسوب می شود. 27 اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات است که در تقویم ملی با عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی ثبت شده است.
اگرچه هنوز هم روابط عمومی و ارتباطات در بسیاری از بنگاه های اقتصادی در همه اصنافو بخش ها از جمله صنعت برق، مغفول مانده اما در هر صورت نمی توان از نقش این واحد در توسعه زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی این صنعت چشم پوشید.
روابط عمومی ها در صنعت برق همواره کوشیده اند، تصویری دقیق و شفاف از ظرفیت ها و پتانسیل های این صنعت ارائه داده و راه را تا اندازه ای برای رفع مشکلات آن هموار کنند. با این حال تا تثبیت جایگاه حقیقی و روشن شدن اهمیت واقعی روابط عمومی ها در صنعت استراتژیکی مانند برق، همچنان فاصله داریم و به شکلی مستمر تلاش می کنیم این فاصله را تا رسیدن به جایگاه مطلوب کاهش دهیم.
سندیکای شرکت های تولیدکننده برق به نمایندگی از فعالان این حوزه، ضمن پاسداشت اقدامات و خدمات ارزنده روابط عمومی های شرکت های عضو به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، تقویت شرکت های تولیدکننده برق و معرفی ظرفیت ها و مشکلات موجود، روز ارتباطات و روابط عمومی را به همه فعالان این حوزه به ویژه مدیران، کارشناسان و خبرگان روابط عمومی شرکت های عضو تبریک می گوید.
فايل‌هاى مرتبط

ديدگاه‌ها

ارسال دیدگاه