جلسه کارگروه بازار میانروزی سندیکای شرکتهای تولیدکننده برق، روز دوشنبه بیستوسوم مرداد ماه جاری در محل این تشکل برگزار شد.
محور اصلی این جلسه بررسی بررسی راهکارهای پیشنهادی شرکت مدیریت شبکه برق برای کاهش اختلاف بازار و مرکز در آرایش تولید نیروگاهی بود که می تواند به کاهش مشکلات بازار روزپیش و در نهایت اصلاح رویه بازار میانروزی منجر شود.
در این جلسه موضوع سوخت که به عنوان یکی از عوامل انحراف بین بازار و مرکز در آرایش تولید توسط مدیریت شبکه عنوان شده، بررسی و پیشنهاد آن شرکت مورد ارزیابی و تحلیل عددی قرار گرفت.
بر اساس این موضوع اشاره شد که « بر اساس محاسبات عددی انجام شده، در نظر گرفتن نرخ سوخت فوب به عنوان نرخ سوخت آزاد، ضریب وزنی سه عامل موجود در تابع هدف تعیین آرایش تولید (هزینه تامین انرژی، هزینه مابه التفاوت سوخت، جریمه سوخت مایع) را به قدری از هم دور مینماید که وزن تاثیرگذاری دو عامل غیررقابتی (هزینه مابه التفاوت سوخت و جریمه سوخت مایع) به شدت افزایش مییابد اما عامل سوم یعنی هزینه تامین انرژی که عامل رقابتی بوده و مربوط به بازار و قیمتدهی نیروگاهها است از حداقل ارزش ممکن برخوردار خواهد شد.»
از این رو تاکید شد که این امر باعث می شود نتیجه بازار از پیش تعیین شده باشد و قیمتدهی تقریبا بی اثر شود. در نتیجه عاملی که موجب برنده شدن یا نشدن نیروگاه در بازار میگردد به موارد غیررقابتی دوم و سوم تابع هدف (هزینه مابه التفاوت سوخت، جریمه سوخت مایع) وابسته میشود. به عبارت دیگر برنده شدن نیروگاه صرفا تحت تاثیر راندمان و سوخت مایع خواهد بود نه رقابت قیمتی؛ این در حالی است که راندمان موضوع سیاستگذاری بلندمدت بوده و در افق کوتاهمدت بازار روزانه خارج از اختیار نیروگاه است و مبحث سوخت مایع نیز کلا در اختیار نیروگاه نمیباشد.
بر همین مبنا نقد کارگروه بازار میانروزی به پیشنهاد شرکت مدیریت شبکه برق جهت اصلاح رویه این بازار به این شکل مطرح شد که: «پیشنهاد شرکت مدیریت شبکه برق، با کاهش قابل توجه تاثیرگذاری عامل رقابتی اول در تابع هدف (هزینه تامین انرژی)، تاثیر قیمتدهی نیروگاهها در بازار را از بین میبرد و عملا موجب میگردد کارکرد رقابت قیمتی در افق کوتاهمدت از بازار حذف شده و دیگر بازار رقابتی وجود نخواهد داشت و نتایج بازار صرفا بر اساس سوخت مصرفی و راندمان نیروگاهها که مربوط به سیاستگذاریهای میان و بلندمدت است به دست میآید. قاعدتا حذف بازار رقابتی هدف شرکت مدیریت شبکه برق و هیات تنظیم بازار برق نیز نمیباشد چرا که یکی از اهداف اصلی تشکیل بازار برق ایجاد رقابت بین نیروگاهها بر اساس قیمت و به منظور کاهش هزینهها بوده است.»
به این ترتیب کارگروه پس از بحث و بررسی این پیشنهاد شرکت مدیریت شبکه، پیشنهاد خود را تدوین و نهایی کرد: « با لحاظ ضرایبی برای بخشهای غیررقابتی تابع هدف (هزینه مابه التفاوت سوخت و جریمه سوخت مایع)، تابع هدف به گونهای همگن سازی گردد که بخش رقابتی (هزینه تأمین انرژی) همواره دارای وزن بیشتری نسبت به بخشهای غیررقابتی (راندمان، سوخت و هزینه انتشار آلایندگی) باشد»
همچنین در خصوص پیشنهاد اضافه شدن هزینه انتشار آلایندگی در تابع هدف هم عنوان شد: « نه تنها مدلی برای چگونگی اضافه کردن این مورد پیشنهاد و ارائه نشده است بلکه این مورد نیز به موارد دوم و سوم تابع هدف (هزینه مابه التفاوت سوخت و جریمه سوخت مایع) اضافه میگردد و وزن عوامل غیررقابتی مجددا افزایش مییابد.»
در این خصوص هم پیشنهاد سندیکا به این ترتیب نهایی شد: « در صورت ارائه مدل مشخص برای اضافه شدن هزینه آلایندگی به تابع هدف، وزن نسبی این عامل در کنار سایر عوامل غیررقابتی همچون راندمان و سوخت (هزینه مابه التفاوت سوخت، جریمه سوخت مایع) نسبت به بخش رقابتی (هزینه تامین انرژی) کمتر باشد.»
بر این اساس مقرر شد دو پیشنهاد سندیکا در این خصوص طی نامهای برای مدیرکل دفتر اقتصاد سرمایه گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق ارسال شود.